Hlavní Texty Recenze Neandrtálský styl
Neandrtálský styl PDF Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší
Texty - Recenze
Roman Štědronský
Úterý, 11 Březen 2008 08:32

Po Darwinově rádiu Grega Beara je tady další kniha, jejímž ústředním tématem je vývoj lidského druhu. Robert Sawyer na to ovšem v románu Hominidé šel z jiné strany, místo genetiky představil paralelní světy, kvantovou fyziku a neandrtálské vědce. A protože se mu tento slibný mix témat v roce 2003 navíc podařilo ověnčit cenou Hugo, nelze se divit, že nejeden čtenář z české kotliny po jeho knize chtivě sáhne.

Kvantový fyzik Ponter Boddit je při nezdařeném experimentu s kvantovým počítačem přenesem do světa, který k jeho nesmírnému překvapení obývají příslušníci odlišného druhu rodu Homo. Zatímco v Bodditově světě vyhynuli zástupci kromaňonské větve a neandrtálci ovládli Zemi, zde nastal pravý opak. Jak se postupně ukazuje, rozdílné genetické předpoklady vedli také k rozvinutí v mnoha ohledech odlišných společností...

Takové je otevření hry, které autorovi poskytlo dostatek prostoru jak pro rozběhnutí dějové linie, tak pro osvětlování rozdílů obou civilizací. Nečekejte ale šachovou partii, Saywer jakoby se těch možností zalekl - předkládá čtenáři relativně jednoduchý komorně pojatý příběh, jenž se plně soustředí na několik málo hlavních postav. To samo o sobě mu nelze vyčítat, ale tento přístup také vyžaduje, aby hlavním postavám dodal opravdovou hloubku, šel do detailu, nechal na hrdiny působit společenské tlaky, zkrátka dodal černobílým postavám trochu barev a věrohodnosti, což se bohužel nestalo. Saywer neinvenčně klouže po povrchu, řídký děj nechává loudat a obě paralelní linie vyprávění líčí bez oživujících zákrut a překvapení, chce se říct až příliš jednoduše.

Aby nedošlo k omylu, není to vyloženě špatná kniha. Má zajímavé východisko, čte se poměrně hladce a své publikum si určitě najde (vždyť také její úspěch dovedl autora k rozšíření na trilogii), ale zároveň průměrné zpracování skvostného tématu nechává na jazyku pachuť zklamání. Zklamání z nevyužité příležitosti.

Robert J. Sawyer: Hominidé (Hominids), překlad: Aleš Drobek, obálka: Aleš Horák, Triton, 2006, 328 stran, 259 Kč, paperback.

(7.11.2006)

Anketa